Geografi
Jag är de platser jag är på, passerar, undviker, cirkulerar kring, vantrivs eller känner mig hemma på. Platsen är ofrånkomlig, varandet förutsätter en plats. Jag tycker inte att det är hindrande. Jag tycker att det är en betryggande självklarhet. Det finns två motpoler att fundera kring när geografin paras ihop med varandet: närhet och avstånd. I min absoluta närhet finns nu en fåtölj, en dator (vilket förstås säger sig självt), tågbiljetter, plånbok, fler fåtöljer, värmeljushållare av olika kulörer, ett vardagsrum (uppfattas just nu som mer perifert eftersom jag fokuserar på dataskärmen) och förstås en hel del luft. Det är min närvarande geografi. Jag vet inte hur stor del av mig den utgör, men definitivt inte allt. För där finns den icke-närvarande geografin. Den som jag anser existerar fast att jag inte kan se den. Platserna på avstånd; de jag längtar efter, de jag inte vet när jag kommer att besöka igen. Det kan vara en bänk vid en tjärn här i närheten - jag vet inte exakt hur jag gör för att komma dit men jag vet att platsen finns och att den är underbar. Eller kanske Borlänge, mitt före detta hem. Denna stad som jag ska åka till imorgon som om det var precis samma obemärkta stad som alltid, men det är det inte. Det är inte hemma längre. Det är bara den stad jag ägnat mer tid än någon annan. Avstånd. Närhet. Geografi.
Jag skulle kunna komma någon vart i mitt skriftliga resonemang om jag först tänkte, sedan skrev. Förklaringen är att geografi är på tapeten idag och jag är så fixerad att jag inte kan uppnå någon särdeles välkonstruerad tanke. Men geografi, litteratur, geografi, geografi och litteratur - där finns något att hämta. Tanken är ett frö, därav virrigheten. Nu är det dags att jag lämnar det här rummet och den här tanken.
Tills vidare.
À la recherche de l'assurance perdue
Alla samband och inbördes relationer inom tvåtusen års litteraturhistoria vill in i mitt huvud. Det gör att porten är ganska igentäppt och det jag vill uttrycka har svårt för att ta sig fram. Som ingången till Biopalatset här i Göteborg: det är helt enkelt bara att vänta tills att alla som ska in gått in innan man kan hoppas på att ta sig ut. Så världen får sakna mina kommentarer till torsdag eftermiddag då all litteraturhistoria skall vara uttalad - om än tillfälligt, då den börjar igen på måndag eftermiddag.
Återigen har jag känslan av att resultatet avgör min framtid.
Denna paralyserande skräck för att misslyckas, istället för
att våga ge sig själv kontrollen och verktygen för att lyckas.
En personlig, vet inte hur bristfällig, hyllning till essän
Det som blev tonsättande för just den här helgen var det oplanerade biblioteksbesöket i fredags. Jag trodde att jag var väl medveten om hur glad jag blir av en halvtimmes omkringvandrande bland bokhyllor med potentiella gratisläsningar. Men tydligen hade jag glömt precis hur glad, eftersom det var länge sedan jag besökte biblioteket i annat syfte än studiesyftet. Att möta den här bokmiljön utan professionella ambitioner, att istället för att mjölka avancemang ur volymerna låta sig känna den barnsliga förtjusningen - det gör mig helt enkelt glad. Jag gillar det sätt jag gillar böcker men det är lite svårt att hålla fast vid ibland när allt jag ägnar mig åt om dagarna är att studera hur andra gillar böcker. Att se till andras syn kan förstås inspirera, men jag behöver ett meditativt bokmöte av den här sorten för att det riktigt ska kunna sjunka in och blandas med mitt eget förhållningssätt. Och som vi vet: skillnad mellan information och kunskap är att kunskapen liksom växt ihop med den som först förkovrat sig i den.
Av de sex böcker jag fick med hem är tre stycken essäsamlingar. Ja, jag hyser förkärlek till essän: den är obunden på ett så mänskligt sätt. Den har ett personligt tilltal till läsaren. Exemplariskt är hur Michel de Montaigne eller Peter Englund gör med mig. De tar mig i handen och låter mig inte bara sitta där utan istället få röra mig fritt i berättelsesfären, efter min egen nyfikenhets drivkraft - en kraft som ofta nedvärderas i mycket litteratur. Jag har börjat med Virginia Woolfs Ett eget rum och jag kan inte göra bättre saker med min tid än följa hennes tankebanor. Hon är knappt mänsklig; det är som om hennes tankegångar aldrig är invanda och konserverande utan alltid nydanande och djärvt trevande. Att få äran att följa från nivå till nivå via repstegar med förvånansvärd bärkraft är en möjlighet omöjlig att säga nej till. Jag är så tacksam att hon skrivit detta för mig att läsa. Skam över alla fantastiska tänkare som låtit bli att skriva ner saker - essän finns ju, använd den!
Det är i allra högsta grad stormigt ute
När den olycklige och våldsamme inte är olycklig ett kort tillfälle och vi får genom ett fönster, en glimt i hemlighet på ett betryggande avstånd, se honom godnatta sin häst - då är vi publiken så nära en annan människa som möjligt är. Känslornas komprimering: konstens förmåga att förminska alla främmandegörande avstånd.
Det finns fler exempel på filmer, böcker eller bitar av musik som får mig att känna verklighet mer än vad jag någonsin lyckas göra i den ständiga verkligheten. Jan Troell har med den här filmen gett mig en känsla av verklighet. Jag ser en bild som föreställer livet och ser livet fast livet är min frukost, min rädsla för imorgon, min tvättid, min jäkt, mitt skratt till en annans skämt, min bekymrade min. Jag måste minnas bilden när all överväldigande realism blir overklig.
Det här försökte jag uttrycka för Kristin när vi kom ut från biosalongen. Vi hann precis börja prata och drömma när verkligheten blev oundvikligare än på länge; jag kan inte direkt påstå att vädret plötsligt bara fanns där, snarare hade det lurat länge och nu gav oss allt på en gång. Paraplyerna vändes ut och in och ut igen och vi lät det fortsätta och vi sket i vilket vi brydde oss bara om att det kändes och gick att uppleva och vi skuttade över somliga vattenpölar och i andra, rundade Domkyrkan, styrdes av paraplyerna som var i maskopi med vinden. Jag var mitt uppe i verkligheten; det var jag och Kristin och det var vädret. Det var okej, jag kände, fast att inget av det var regisserat av Jan Troell.
Det är arg jag är
Vi pratade om skrivande. Hon är lyssnaren som får mig att dra mig själv inför rätta. Och inför rätta ljuger jag inte, tvärtom anstränger jag mig till och med för att komma så nära min egen sanning som det bara går. Det här dissikerandet får mig att tro att jag faktiskt har förmågan att förändra mig själv. Att jag är allt jag vill ha, bara jag inser hur jag vill ta det. Men det är så lätt att bli lycklig av kloka ord, snygga formuleringar, förståelser sinsemellan: efteråt kvarstår föga av min egen självtillit. Bara prat och tomma ord är vad som ligger på mitt bord. Jag vet inte vad den här dagens mening är.
Att resa sig upp under ett mycket formellt möte där ordningen är lika nödvändig och isande som snön på vintern, att vända sig till alla som vägrar lyssna och primalskrika: "Livet, händ mig!"
På kinesiska saknar verbet 'älska' tempus
Kärlekens organiska utformning: det vaga men ändå så starka och drivande, så okända och förvirrande, gestaltas väl i ett verb utan tempus. Det är en onaturlig syn, att kärlek går att dela upp i en tid då den fanns, en tid då den inte fanns, eller en framtid där den förväntas finnas. Det är helt enkelt för stora känslor de handlar om; vi förmår bara veta om vi känner det just nu eller inte, någon analys i tidsperspektiv hamnar aldrig nära verkligheten. Att älska är antagligen nuets främsta konst.
Ett ögonblick kan tillbringas ensamt eller tillsammans.
Åtminstone har de ensamma ögonblicken varandra.
Och jag har dem. Uppenbarligen proppar jag dem
övermätta med ord som försöker förbättra.
Fifteen minutes of fame
Media styr våra liv - jag och Kristin blev med i TV4:as lokalnyheter och får därmed representera de som lyckats skaffa sig tak över huvudet i ett bostadsklimat som kräver att man slåss för sin rätt till kokonginnehav. Vårt hörn med alla flyttkartonger blev dock inte med. Jag bör också erkänna att det inte finns något innehåll i de svarta muggar jag ställer fram på bordet. Lägg märke till Kristins nalle Brum som sticker upp i bakgrunden! Alla behöver en tröst i sängen dessa tider. Av att se detta gjorde mig mest förvånad över att min röst inte är så manlig som jag trott ända sedan jag genomlevde dagis.
Klicka här:
http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=673827&treeId=100722&renderingdepartment=2.757
Den tid jag inte lyckas äga
Jag blir alltid stolt över mig själv när jag blir stressad. Då är de två som stoppar all form av produktivitet: först stressen som gör mig splittrad och sedan stoltheten som gör mig svag. Det slutar alltid i apati - jag kan inte ens sitta lugnt och läsa i detta tillstånd - och aldrig i engagemang. Inte heller går stressen att vänta ut. Vad ska jag göra med den? Bjuda in den på kaffe eller strypa den med de muskler jag tror att jag inte har?
Catcher in the rye.
Den var väldigt bra.
Min vilja att citera är nästan omöjlig att tygla men jag vill verkligen vägra använda andras ord när jag inte har några egna att ersätta. Saker får helt enkelt fortsätta att vara osagda.
Jag gör mig nog bäst osagd, ibland - för en gångs skull.
Händelsefull höst.
Än är den inte slut.
Att älska allitteration
Jag befinner mig nu i kölvattnet till en vecka som väckt mig, ordentligt. Fast livet uppenbarligen är ojämförligt (vi har inte upplevt något jämförbart tillstånd och när vi väl gör det glömmer vi nog i samma stund hur livet en gång kändes) är det med stor säkerhet också oslagbart. Som bot för överentusiasm, eller som en bra kanal för överflödig glädje, fungerar gitarren ikväll. Det fanns någon bra allitteration jag skulle slänga in här, men den tappade nervtråden. Det finns ju faktiskt gränser för hur pretentiös man får bli, bäst att jag lägger band på mig.
Till höger det vackraste trädet i hela Göteborg.
En rapport från pluggandet
Idag åt jag grekisk sallad och läste romersk litteratur. Paradoxplugg, helt enkelt. Jag fastnade speciellt för en viss romare, Lucretius. Han skrev kärlekspoesi. De gjorde väldigt många av dessa män i olika åldrar av vilka jag ska läsa sju till på onsdag, men hans dikter fastnade speciellt. Riktigt opretantiöst kändes det. Jag tror han struntade i hur ordens effekt blev; om han inte fick beskriva allt precis som han tyckte att det var kunde det kvitta. Och så råkade det vara så att han beskrev allt så att det fick maximal effekt. Märk väl att han inte ens försökte uttrycka sig skönlitterärt, det var lärodikt han sysslade med. Allt från atomlära till sex i en och samma De rerum natura. Ja, först verkade det ju väldigt ansträngt, men killen kunde inte ha varit mer avslappnad. Hur avslappnat nu hexameter kan kännas - det varierar förstås från läsare till läsare.
...och ingen kropp blir mätt av att skåda en annan den åtrår,
händer kan ingenting samla in från finvuxna lemmar
under sin irrande väg över alla delar av kroppen.
Det var Lucretius det.
Selma Lagerlöf: Kejsarn av Portugallien
Det är något alldeles speciellt med Selma Lagerlöfs berättarröst. Faktiskt är det vilseledande att kalla den röst, för den är inte bara det utan ett behandlingsprogram för alla livets upplevelser - sannolika som osannolika. Men sättet hon berättar på är i särklass unikt. Hon kan se människors handlingar på riktigt - inte på ett platt, romantiskt sätt som många andra gör, utan på ett självklart vis. Ingen människa känner hon utan och innan redan före deras röster kommer till tals...
Nej men för i helvete! Jag hade ju tänkt ut hur mycket bra som helst att säga om den här boken. Nu låter allt otillräckligt. Vad jag vill komma fram till, och få andra att inse samtidigt, är att Selma här är ett geni. Hon behövs i bokhyllan. Jag blev uppväckt av hennes En herrgårdssägen, fick tilltro till den hälsosamma kärleken till och med, och grät av Kejsarn av Portugallien, grät för att det är så jobbigt att känna, så underbart att känna, så nödvändigt att känna, så levande att leva - och så oerhört smärtsamt.