En stad som sväller i värmen

På väg hem från stan cyklar jag förbi en tappad festivalaccessoar, en pärlplatta formad som en fredssymbol. Hårt slit för ingenting, festivalbesökaren kommer till området oprydd. Jag gillar undantagstillståndet som uppstår när Peace and Love ordnas i Borlänge. Den här veckan, då befolkningsantalet ökar med 20000 och ölförsäljningen stiger markant, är ingen annan lik. Det mest fantastiska är inte att den äger rum utan att den tillåts äga rum, att den varje år välkomnas. Småstäder vet antagligen när man bara ska tacka och ta emot, det är ju trots allt Borlänges mest lukrativa evenemang.

Apropå lokala tillställningar bryts en tradition i höst när fyrverkerikonserten Salute inte blir av. Huvudsponsorn, jätteindustrin SSAB som redovisade en mångmiljardvinst (några hundra sådär) år 2007, drar sig ur. Ett lustigt sätt att spara på. Jag tror helt enkelt att det handlar om att vi inte får lyxa till det när det är lågkonjunktur. Det anses inte lämpligt att läga en bråkdel av miljarder på nöje. Men ska man vara petig är ju lite piss i åtminstone en bassäng ganska opassande. SSAB tar säkert sitt ansvar genom att göra på det här sättet.

För mig blir det ingen festivalyra (inte denna vecka, men nästa) eftersom det är den enda vecka jag inte är arbetslös och, förhoppningsvis, den enda vecka jag behöver fokusera på en uppkörning. Sommarkänslan finns dock och den tar sitt uttryck i att jag cyklar runt och sjunger på Substitute av The Who. Allt jobbigt i en enda klump - det är så det ska tas.

Kommentarer

Kommentera som fan, s'il vous plaît:

Namn:
Kom ihåg vem jag är

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback