Bernhard nästa?

Att läsa de böcker av Bodil Malmsten där hon framhäver sig själv är att behöva förlika sig med att namnet Bernhard är synonymt med mästare. En gång höll jag en av hans böcker i handen, Tonsättaren om jag minns rätt, men den fick aldrig följa mig hem från biblioteket. Jag drabbades antagligen av svindel, med misstankar om att hans text inte erbjuder någon stabilitet uppe på de höjder den befinner sig. Från marken ser molnen ut att kunna bära, men du faller rakt igenom om du litar på vad du ser.

I SvD:s
Under strecket från den fjärde juli hittar jag fog för min svindel. Däremot kan jag inte försvara att jag inte besegrade min rädsla och därför gick miste om en litterär upplevelse. Thomas Bernard ansåg ord och verklighet som oförenliga, men att det var just detta omöjliga motstånd som fick honom att skriva. Resultaten av den kampen förtjänar allt ytterligare en läsare: jag.

Kommentarer

Kommentera som fan, s'il vous plaît:

Namn:
Kom ihåg vem jag är

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback