Förlegade lagar

Jag tyckte att jag hade drabbats av gudomlig tur då DN skickade mig ett erbjudande om att få tidningen på helgerna i en hel månad - helt gratis, bara jag ger dem min åsikt om tidningen efteråt! Det innebär alltså fyra exemplar Boklördag och Kultursöndag. Nu känner jag dock att jag näst intill drunknar i tidningspapper - det blir tyngre att gå till återvinningscentralen, men det är det värt - och måste tyvärr vara selektiv med alla bilagor som ligger utspridda över köksbordet var morgon. GP åsidosätts ordentligt och jag hoppas att den förlåter mig när den snart återigen blir allt jag har.

Allt vad DN skriver i kulturväg försöker jag tugga i mig, sakta och metodiskt. Men ikväll gav jag också gårdagens ekonomidel en snabb blick. På den rekommenderas alla sammanboende par att gifta sig, under en bild på ett uppsmilat bröllopspar. Jag har stött på detta råd förr. När jag var liten var jag med min familj på ett bröllop och strax innan hade jag fått höra att brudparet gifte sig enbart av ekonomiska skäl - för vilka andra fanns, då de levt med varandra i nästan två decennium? Där och då försvann min föreställning om att bröllop hade med kärlek att göra. DN:s heta tips bevisar inte motsatsen.

Denna ceremoniella tradition är alltså en stor juridisk fördel och gör det lättare att dela såväl ekonomi som barn. Jag bryr mig inte om hur folk löser sådana saker - bara det blir bra för alla inblandade - men jag motsätter mig starkt att accepterandet av denna något förlegade företeelse leder till bättre lagligt skydd. På gymnasiet läste jag en kort kurs om rättskunskap där vi bland annat läste äktenskapsbalken. Det var mycket tydligt att den var från en helt annan tidsålder, och att äktenskap utan äktenskapsförord är som att hoppa fallskärm utan just fallskärmen. Det är vuxna människor det handlar om, jag tycker att en överenskommelse om gemensamt leverne vore nog för att omfattas av ekonomiskt betryggande lagar. Varför spökar ännu dessa vita gigantiska klänningar i samlivet? Varför bevara äktenskapet när vi ändå inte tror på illusionen kring det?

 




Kommentarer

Kommentera som fan, s'il vous plaît:

Namn:
Kom ihåg vem jag är

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback