Allting räknas

Som liten trodde jag ett tag att allt som jag gjorde nedtecknades och lagrades i någon form av oåtkomlig skrift om mitt liv. I den skrevs allt med bläck; ingenting kunde korrigeras, förbättras eller raderas i efterhand. Det enda som därför verkade klokt var att vara så klok som möjligt, för misstag kanske skulle färga av sig på restan av mitt liv.

Denna syn på livet hade jag glömt, men idag påmindes jag om den återigen av en krönika i senaste numret av Axess, nr 5 2009. Det var inte direkt min barndoms föreställning som matematikern Tanja Bergkvist skrev om, utan epigenetik, det forskningsområde som länkar samman arv och miljö. Tydligen är dessa två mer sammanlänkade än vad vi trott, då vårt beteende och livsstil kan stänga av och på olika delar av vår arvsmassa. Denna på- och avaktivering kan sedan överföras till våra kids. Med andra ord är det aldrig för tidigt för att förbättra sin livsstil. Du kan börja forma dina blivande barn redan som barn själv. Inga ursäkter hjälper, allting räknas. Läs mycket böcker och undvik slappa söndagar framför teven, du vet aldrig vilka dåliga egenskaper som cementeras i ditt förrädiska DNA och påverkar kommande generationer.


Kommentarer

Kommentera som fan, s'il vous plaît:

Namn:
Kom ihåg vem jag är

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback