Mercedesmannen

Jag trodde att min stereotypa uppfattning om ägare till dyra bilar tillhörde kategorin fördomar, men saker och ting verkar förhålla sig annorlunda. Bostadshuset bredvid mitt har en tillhörande parkering om fyra parkeringsplatser, det vill säga tre avgränsande vita streck. En av husets medlemmar kör en svart Mercedes. Denna bil, som alltså regelbundet bebor denna parkeringsplats, är i mångas huvud ett förkroppsligande för diverse negativa egenskaper såsom total brist på empati, manschauvinism, fartblindhet och visst kan vi fortsätta längs listan men jag spar istället platsen till vidare reflektioner i frågan.

Det är möjligt att det enda denna bilförare saknar är pricksäkerhet, eller möjligtvis förmågan att uppfatta gränser. Han parkerar nämligen, med få tillfällen som undantag, kors och tvärs. Jag har sett alla kombinationer! På tvären, på längden, med långsidan i en halv parkeringsruta, med främre hälften i en halv parkeringsruta, med bakre hälften i en parkeringsruta och det kanske mest anmärkningsvärda: mitt på strecket mellan två rutor. Är det ignorans eller är denne herre bara en smula disträ? Att han ibland helt och hållet står parkerad på gräset tyder på det sistnämnda, medan en placering (det har i och för sig bara hänt än gång) som blockerar alla parkerade bilar från att köra ut tyder på det första. Sedan ett par dagar tillbaka har han dock höger backspegel omtejpad med plast; hans blänkande Mercedes är inte längre fläckfri och jag kan inte annat än tycka synd om honom. Låt oss hoppas att det var en olycka och inte att hatbrott från några av hans parkeringsgrannar. Det vore ju för hemskt.



Kommentarer

Kommentera som fan, s'il vous plaît:

Namn:
Kom ihåg vem jag är

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback