I brist av tid till att själv skapa citerar jag andra istället

"För att bli kunskap måste information struktureras, fördjupas henom textstudium och framför allt införlivas med en människas samlade erfarenhet och personlighet, inordnas i hennes referensram, värdenormer och känslomässiga disposition. Den humanistiska bildningens ideal är inte en maximal mängd information utan psykiskt integrerad kunskap."

- Bergsten & Elleström, Litteraturhistoriens grundbegrepp


Ha! Det är vad jag eftersträvar, "psykiskt integrerad kunskap". Och när jag har some of that, watch out!
Idag ska jag faktiskt unna mig att koka Soup au Printemps och se på TV. Det är ett program om blodiga konflikter i världen. För att spä ut humanismen.




 


Kommentarer
Postat av: JM

Det var ett välformulerat citat - som jag är glad att jag fick läsa.


Kommentera som fan, s'il vous plaît:

Namn:
Kom ihåg vem jag är

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback