Behöver bruksanvisning

Hur läser man lyrik? Hur använda sig av sig själv
när man sitter där med ord i hand
som genom ögat (eller örat) jävlas med hjärnan?
Eller låter bli att jävlas.

Det är det allra värsta - att effekten uteblir. Jag avskyr, jag skyr (så gott det går)
uteblivandet av effekter. Jag är helt okej med att livet är en koffert: fyll den med
lik, med bråte, med hundar; men gör det för guds skull inte varsamt och obemärkt.
Poesi, din jävel, ditt helvete, tassa inte in obemärkt! Kastas in, träffa väggen!

Som när mormors katt om natten hostade hårbollar - det hördes kan jag lova -
och äcklet mitt var blandat med fascination och det skärpte mina sinnen,
min hörsel: jag lyssnade och analyserade kattkräkljudens påverkan
på mitt halvvakna medvetande. Nu sitter jag här med sprängda
sonetter i knät och den smala kattens ynkliga hulkande
tycks mig mer poetiskt för varje orimmad versad.

Kommentarer

Kommentera som fan, s'il vous plaît:

Namn:
Kom ihåg vem jag är

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback