Precis som så många andra

tillbringar jag en vardagskväll i lugn ensamhet. Den enda auktoritet jag lyder under är min egen vilja, samt förstås mina av gravitationen påverkade ögonlock. Jag tvättade en maskin i hopp om att göra gott, men dessvärre luktade kläderna drängstuga när de kom ut igen. Den läckte och hade sig, under tvättningen. Tekniska bakslag drabbar mig hårt. De slår mig i solar plexus. Jag har ju fortfarande fantomsmärtor från de två tillfällen då min förstärkare gett upp.

Mitt liv fortsätter envisas med att genomgå stora yttre omvälvningar. Min lilla vardag, min lilla sfär av repeterande tänkande, klarar sig dock oförändrat. Jag påverkas antagligen mer av mjölkens utgångsdatum än det faktum att CSN inte ger mig några pengar. Eller att det finns en massa människor där ute som har sina egna sätt att vara, ständigt på kollisionskurs med mitt sätt. Hinner inte köpa mjölk imorgon - hoppas jag, för jag vill sitta på universitetsbiblioteket och plugga semantik, kila in på Artisten och lyssna på jazzimprovisation och promenera längs Avenyn. Så länge Göteborg inte går igenom en metamorfos till oigenkännlighet förblir jag lugn, lugn och fin.

Genom empati blir det overkliga verkligt

En mening är nog med spelrum för Peter Englund att lyckas kombinera den personligaste erfarenhet med det evigt allmängiltiga. Den här gången skildrar han på mikronivå första världskriget, den absolut värsta snedtripp den moderna världen råkat ut för. Dess omfattning liknade ingenting; tekniken hade tagit ett skutt och människorna släpades efter i en snara, oförmögna att kontrollera det eskalerande vansinnet. Vi saknar förmåga att greppa detta krig - och för den delen alla krig, rentav allt onödigt lidande. Därför hjälper Englund mycket medvetet oss att förnimma det genom lukter, syner, ljud och känsel - allt förmedlat genom rösterna från nitton personer som fick sina liv genomsyrade av kriget. Vi känner, med hjälp av en kavallerists näsa och återberättande, lukten av lik och vi hör annalkande eld, med hjälp av soldaterna i skyttegravarna i Verdun. Vi står, med en ung flickas hjälp, på perrongen i en tysk liten stad där tåg med uthungrade soldater passerar. Rädslan är allenarådande och är därför knappt märkbar, det finns inte längre en övergång mellan lugn och skräck. Genom de människoöden som Englund med varsam inlevelse skildrar når vi kriget från detta inifrånperspektiv. Där finns också en van skicklighet i textkompositionen och en stark närvaro av Englunds opretentiösa berättarröst, utan att han någonsin överröstar sina utvalda personers berättelser. Han låter dock inte bli att kommentera den omänskligt mänskliga naturen; han gör dess mörka sida konkret den och konfronterar vår vana av trygghet - den vi i dagens Sverige tror är så stabil. Medmänsklighet vävs in med hans ovilja att sätta sina värderingar åt sidan, och vad vore vi egentligen om vi låter bli att fördöma värdelöst massmördande? Inte Peter Englund i alla fall.


Redan omslaget - vilket jag gång på gång under läsningen behövt titta på, prytt med det av kriget kvarlämnade, av livet ratade, påklädda skelettet - försätter oss i krigslitteraturens välbesökta domäner. Ofta bombastisk och med glorifierande tendenser är den övriga litteraturen i genren svår att se som besläktad med Peter Englunds sätt att skildra historia. Kanske bildar han helt enkelt en egen genre, och som Torgny Lindgren tydligen sagt: han kommer att få efterföljare. Kriget är nämligen aldrig huvudperson i Stridens skönhet och sorg, även om det är förutsättningen för dess existens. Fascination inför våld och vansinne uteblir, till alla krigsfrossares besvikelse. Med den hyllande beskrivningen av krig och strategi och betraktandet av liv som siffror i statistiken, styr krigsskildringar vanligtvis in i dokusåpans fålla, åt fiktionens håll. Dessa böcker läses i underhållningssyfte. Förlåt mig, men jag skulle faktiskt skämmas om jag gjorde något dylikt. Att sitta och dregla över en tillspetsad och dramaturgiskt korrigerad berättelse vore för mig att acceptera förvrängningar av historien, förneka vad som finns att lära som ursäkt för att slippa ta itu med det för alla giltiga allvaret. Det hände för hundra år sedan. Sen hände det igen, för sjuttio år sedan. Vi behöver inte påminnas om slag, datum och generaler, vi behöver påminnas om att det var människor det gällde. Med Englunds hjälp minskas distansen, oförståndet och ignoransen. Med den empati han väcker, följer förståelsen.


En strålande låda


En trevlig detalj ur en av mina kursböcker i lingvistik.

Gråzonshelg

Igår fikades en hel massa. Det var bra för kropp och själ. Sedan avslutades även min hemtenta och därmed min första universitetskurs. Jag kan nu grunderna i litteraturvetenskap. Ja. Och på måndag börjar min kurs i allmän språkvetenskap. Ja. Jag vill meddela att jag har kalla fötter. Mycket kalla. Dessutom magknip - jag åt jordnötter, torrostade. Istället för rostat bröd, som blev bränt och nu luktar i hela lägenheten. Det var antagligen ett straff för att jag försökte äta en lunch identisk med min frukost.

Sov och drömde något fantastiskt: jag fick ett brev, vackert formulerat och snirkligt utsmyckat, där det stod att jag erbjöds att ta över Lars Lönnroths plats i någon random litteraturstiftelse. Låt oss se det som ett gott tecken. Mitt huvud är nämligen på drift, bort mot samhällsgeografi och andra grejer. Och ett sommarjobb på Liseberg. Man överlever två månaders förolämpningar, vilket är något jag tror alla sommarjobb innebär. ÖVERLEVNAD, heter det. Jag vet inte vad jag tycker om överlevnad. Överlevnad för överlevnads skull; det verkar överskattat men är det kanske inte. Annars trivs jag väldigt bra i Göteborg. Andas, glöm inte det.



1917 års död är lik dagens

Överallt härskade en dödens tystnad. Mitt på gatan, uppstaplade bland sotiga taksparrar och krossade vagnar, låg hundratals kroppar, de brända och brutna lämningarna efer människor och djur. Samtidigt syntes på svartnade husväggar, som rykande och gungande hotade att falla, stora purpurfärgade fläckar som liknade röda nejlikor, nejlikor av blod som visade var sårade och döende före den sista sucken lutat sitt bröst eller sin panna. När solnedgångens sista strimmor av rött och guld hade slocknat i himlens mörka djup steg böneutroparnas klagande låt upp från minareterna för att tillkännage för profetens trogna anhängare att dödens ängel brett ut sina vingar över en öken där tusentals kristna soldater nu sov en ärorik och evig sömn under Palestinas stjärnklädda himmel.

Detta är ett stycke* ur Rafael de Nogales' dagbok, en sydamerikansk före detta äventyrare och under kriget frivillig kavallerist i osmanska armén. Hans armé hade kämpat mot den brittiska, de hade kämpat om Gaza. Plötsligt avbryts slaget, då britterna oväntat retirerade. de Nogales red runt lugnet efter striden i Gaza stad den 26:e mars 1917. När kommer lugnet denna gång, vem observerar då förödelsen, vem åtgärdar, vem lider och vem lyssnar till böneutroparna? Jag hoppas att de kommer att fortsätta ropa till världens sista stund.

*Publicerat i Peter Englunds (alltid Englund!) Stridens skönhet och sorg. Historien är alltid närvarande.



Tulpanskötsel

Min mamma har lämnat en bukett tulpaner på mitt köksbord. De är i särklass det mest levande i hela lägenheten, förutom möjligtvis de bakterier som frodas i närhet av toalettstolen. (Jag lever inte särskilt osanitärt men de är oundvikliga.) Varje morgon byter jag tulpanernas vatten: några centimeter kallt vatten. Jag tänker då på alla kvinnor jag har älskat (i betydelsen beundra och inspireras av, på avstånd; riskfritt men självklart inte utan smärta när de alla så småningom gör sorti ur mitt liv), allt från fransklärare till arkitekter.

Just nu är det poeten Vizma Belševica som gäller. Jag möter henne i den fristad, den vapenvila, hon skapar med naturens närvaro i poesin. Dit förmår ingen vrede eller för den delen simpel frustration följa. Förstås blir stiltjen till slut kvävande - på en vindkav sjö seglar ingen - men då kommer ett plötsligt utfall, ett vågat försök att sträcka foten utanför täcket. Och att i en annans ord finna sanningar om sig själv är förstås alltid ganska dramatiskt, speciellt när de länge kämpat för att hållas hemliga men plötsligt tvärt exponeras och avslöjas.


Och i förnuftets steniga öken
Må du kämpa nu i ditt anletes svett
För att odla en endaste illusion.
En luftig skör trons blomma.

Hålla din hand om knoppen, din andnings
Osäkra lä för det isande skrattet
Och vara lycklig det korta ögonblick
Du lyckas bedra dig själv.


Ur Jordens värme (Natur och Kultur)

Tjugofyra timmar

Jag gör något högst ovanligt:
äter bröd med smör på, med ett glas mjölk till.
Har socialiserat, har träffat fler främmande människor
samtidigt, och ändå klarat mig - utan problem.
Återupptäcker det som en gång var det
allra, allra, allra
viktigaste. Varför åker jag inte till änglarnas stad?
Varför startades aldrig det där funkbandet?
Tillfreds borde jag lämna denna dag bakom mig.
När jag ska sova om natten intalar jag mig själv:
"Släpp detta. Släpp dagen. Släpp allt som inte är
du, nu, släpp det."
Skulle inte tro att det lyckas, men försöket,
det är vad som räknas. Trädets, björkens (placerad
framför ålderdomshemmet) grenar rör sig, vinden
flyttar dem åt sidled. Flytta mig åt sidled. Flytta mig.

Ryska dockor

Om kroppen* är en form har den ett innehåll.
Om den har ett innehåll är det formbart (inom formen).
Jag har alltid uppskattat gränser som inte sätter gränser.
Kroppen utgör just en sådan gräns och det gäller bara att jag snart -
kanske till och med att det är lite bråttom - blir fysiskt medveten om det.

*I sin tur en form i formen, om nu det enskilda livet** är en form.
**I sin tur en form i formen, om nu det universella livet är en form.

Kontrasten mellan Kortedala och Gaza

Döda palestinska barn får TV-tid, något för sent kan tyckas (levande gör sig väl människor ändå bäst).
De är alla inlindade i vitt och liknar Jesusbarnet men blod har sipprat igenom och färgat rött på var och varannan barnkokong. Det oskyldiga blöder, det också. Jag tror nog inte längre på oskuld. Frågan är bara i vilken månad - eller man räknar visst graviditet i veckor - skulden tar sig in till det varmaste och mörkaste och blandar sig med det plaskiga fostervattnet.

Ingens död kan hämnas. Bara ny död kan efterfölja; ytterligare död - lika överflödig den - som utvidgar och spränger bort. Vaknar man till P1 och äter sin middag bänkad framför Rapport drabbas man av informationen om denna död. Varje död är samma död, om och om igen, samma avindividualiserande död drabbar alla. Anledning saknas. Kropparna får inte själva avgöra när livet är levt. De genomträngs av främmande föremål och blir av med all egen vilja, styrka, vitalitet.

Varje dag mellan klockan ett och klockan fyra håller Israel sin eld. En av anledningarna var att palestinierna skulle få tillfälle att begrava sina anhöriga. Efter klockan fyra fortsätter Israel att orsaka nya begravningar inför nästkommande dag. En hånfull artighetsgest som får mig att må illa.

Det finns många politiska detaljer som förtjänar uppmärksamhet, men i all min upprördhet skulle allt få skeva dimensioner. Somna istället till P1, se först sena Rapport.

Jag låter bristfälliga ord klinga ut och avrundas med
ett citat ur Stridens skönhet och sorg av Peter Englund:

Detta är kriget. Inte risken att dö, inte granatens röda fyrverkeri som
förblindar när den slår ned med ett vinande ljud, utan känslan av
att vara en marionett i händerna på en okänd dockmästare,
och den känslan kyler ibland hjärtat som om döden själv gripit tag.