Nostalgin kommer alltid att flytta med, överallt

I slutet av En fest för livet ångrar Ernest Hemingway hur han uppsluppet, lockad till att uelämna sig, läste högt ur sitt första romanutkast för en suktande omgivning. Han kallar ingivelsen oprofessionell. Några få meningar räcker för att väcka ett obehag
som sakta rinner genom skikt efter skikt som bildats inuti av läsupplevelsen. Det lakoniska fördömandet av denna handlings utförare, honom själv, tynger med sin sanning. För Ernest Hemingway skriver bara sådant han vet är sant. Detta får varje ord delaktigt i hans berättelse att svära honom evig trohet. Prosa utan redundans. Hårt som sten. Hårt som Hemingways sanning.

Jag borde återknyta till rubriken jag valt, men läs boken istället.
Okej? Att formulera sig för närgånget om Hemingways språk är som att göra en gynekologisk undersökning av sin egen mor, så jag låter bli. Jag slinker iväg till nästa bok.

Kommentarer

Kommentera som fan, s'il vous plaît:

Namn:
Kom ihåg vem jag är

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback