Åttiotalist och rädd

Jag skulle aldrig kalla en text på denna blogg för ett inlägg i debatten (var den nu försiggår). Det är dock detta lilla hörn, som ett gruskorn i förhållande till solen i sin storlek, som jag får komma med ett yttrande i den pågående generationsdiskussion som kan knytas till Gustav Fridolins nyutkomna Blåsta!. Jag upplevde tio dagar av det verkliga åttiotalet men kan lugnt påstå att jag är utrustad med decennietypiskt medvetande. Som alltså anklagas för att vara präglat av lättja, kräsenhet och höga krav. Se det trettonde avsnittet av Babel om ni vill se en fördomsfull fyrtiotalistrepresentant, till råga på allt svinrik, som påstår sig känna till den 22%-iga arbetslösheten bland unga men ändå vill få det till att den beror på att alla sitter på krogen och super. "För det är då inte vi som sitter där", säger hon, och tillägger sedan: "men måhända på någon lyxkrog." Med andra ord är hon heller inte speciellt skarpsynt angående sin egen generation heller; det är inte alla sextioplusare förunnat att käka entrecôte med en flaska vin bland tygservietter i Stockholms innerstad. Vilket inte betyder att vissa nödvändigtvis förtjänar det mer än andra.

Vi åttiotalister får inga jobb - eftersom att vi är lata. Vi kommer ingen vart i livet - eftersom våra krav är för höga. Vi hittar ingen att leva med - eftersom vi inte kan nöja oss. Plötsligt kom en generation där alla problem är individuella och ingenting är en konsekvens av samhällsstrukturer. Som om vi växte upp ur ingenting och nu ska forma detta efter en idévärld, som uppenbarligen är allvarligt infekterad av vår lättja. Men allt som kommer att drabba mig de kommande tio åren kommer inte att vara orsakat enbart av mig. Hade det varit så hade jag antagligen inte misströstat (självgodhet!) men nu finns även rädslan att det faktiskt kan bli hur som helst: arbetslöst, bostadslöst, sammanhangslöst och nyttolöst. För även om jag vill ha samhället, kanske inte det vill ha mig.

Kommentarer
Postat av: Péter

Jag håller med i själva analysen, dvs. att det inte enbart handlar om individuella problem utan om samhällsstrukturer och gemensamma förutsättningar. Väldigt välformulerat dessutom! Jag skrattade lite åt fyrtiotalistens lyxkrog.



Däremot anser jag fortfarande att det på ett personligt plan inte är någon poäng i att se samhället på det sättet som i din sista mening. "Samhället" är en komplex struktur av strukturer, och kan rent krasst varken vilja ha eller inte ha någon eller någonting. Det finns alltid egenskaper eller tillgångar som premieras, men man behöver inte bli speciellt premierad för att ha ett drägligt liv. Jag tror på att man på ett politiskt plan kan se till kollektiva värden och behov medan man på ett vardagligt plan också tar hand om sin egen lycka. Man måste låta bli att bryta ner sig själv i samhällets namn, annars kommer alltihop bli en självuppfyllande profetia. Det gäller att se till att 80-talisternas kommande välde inte präglas av personlig bitterhet och antingen infostrad eller självpåtagen egoism och sammanhangslöshet.



Brandtal åsido, tyckte jag att "Det jag skriver verkar fastna här" var en mycket bra bloggtitel. Om än något mindre beskrivande.

Postat av: Péter

Jag skrev en ganska lång kommentar som nu verkar ha försvunnit. Bummer.

2009-04-25 @ 13:13:31
URL: http://petermedvind.blogspot.com
Postat av: Péter

Eller så har den inte det?

2009-04-25 @ 13:14:00
URL: http://petermedvind.blogspot.com

Kommentera som fan, s'il vous plaît:

Namn:
Kom ihåg vem jag är

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback