Poesi är isbit i whiskey

Pretantiös titel. Bara för att höja ribban något, för jag är inte pretantiös någonstans idag. Jag har äppelknyckarbyxor i denim på mig, bara en sådan sak. Gårdagens kväll var ändå så pass lyckad att den räcker som mentalt bränsle ett tag framöver. Det intellektuella förfallet är alltså inte över mig än. Anna bjöd på helt fantastisk mat, franska ostar, vin, och till efterätt: chokladkaka med grädde, kaffe och sherry. Vi såg den helt fantastiska Howl's Moving Castle (den skulle man kunna författa en hel bok om), diskuterade svensk realpolitik (jag är nu medveten om min svala inställning till dagens politiker, och att den som ligger mig närmast om hjärtat faktiskt är Reinfeldt - kanske bara för att han inte behöver slå folk under bältet som alla de andra med den position han har) och läste poesi. Anna läste en dikt som var väldigt bra. Jag förstod den och den förstod mig. Vilket båda kanske är samma sak. Här är den:


Du sökte en blomma
och fann en frukt.
Du sökte en källa
Och fann ett hav.
Du sökte en kvinna
och fann en själ -
du är besviken.


               Edith Södergran


 Nu väntar Kobra i kanal ett. + Att jag fick läsa DN till frukost! = Bra dag.


Kommentarer

Kommentera som fan, s'il vous plaît:

Namn:
Kom ihåg vem jag är

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback