Att dyka utan att se vad man dyker in i

"För att tvätta hjärnan lite varvar jag med deckare."
- Kulturministern i DN 17 juli.

Det där finfina citatet hittade jag på
Bodil Malmstens blogg. Det som fascinerar mig mest hittas för tillfället alltid på Bodils blogg. Det beror nog på att hon ibland har en fantastiskt skön sarkastisk och genomträngande blick. Det här citatet är en så otroligt perfekt sammanfattning av allting jag känner just nu. Jag tvivlar på att Adelson-Liljerothbruden (hur många h:n är det förresten i det där efternamnet?) som är vår kulturminister är medveten om detta.

Hennes citat förkroppsligar hela min framtidspanik. Jag tror inte att det är så många som förstår, men att den nuvarande kulturministern kan säga något sådant är ett ganska dåligt omen för en blivande litteraturvetare. Jag vet att ingen kommer att vilja betala mig. Jag vet att mina intressen inte är värda någonting i det kommersiella samhällssystemet. Jag vet att jag borde förändra mig och passa in. Jag + litteraturvetenskap = ingen profit. Är du lönsam lille vän? Nej, inte ett skit. Vår jävla kulturminister bevisar allt detta. Jag kan bara tacka och bocka, nästa år läser jag nationalekonomi! Kvittot på att jag säljer min själ ska jag vidarebefodra till kära Lena A-L.

Jag har själv genomfört adressändring och ansökt om studielån idag. Navelsträngen till allt som känns bekant för mig är avklippt; jag har dykt. Förresten kommer min studentkår heta FFS. Är det menat som förkortningen för for fuck's sake kanske? Det vore lite lustigt. Och Tom Waits är funky.


Kommentarer

Kommentera som fan, s'il vous plaît:

Namn:
Kom ihåg vem jag är

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback