Något om bokklimatet

Jag är knappt vaken men besitter fortfarande förmågan att citera:

"Inget utrymme för olönsamma böcker" var ett rakt besked från Akademibokhandelns nya vd Ulf Lindstrand när han intervjuades av TT Spektra. Okej. Men då kanske det är dags för litteraturkritiken att vara ärlig tillbaka: vi har inget utrymme för lönsamma, dåliga. Bokutgivningen är så hejdlöst stor att prioriteringarna måste skärpas. Det är med andra ord läge för kultursidorna att komma ut som de snobbar och experter de är och sluta känna plikter mot litteratur som inte har några andra värden än att man kan bygga staplar av den på Åhléns och sälja rubbet.

skriver en Malin Ullgren i DN och gör att jag inte behöver känna mig pressad till att formulera mig idag. Någonting bra har ju redan skrivits. Och ja, jag planerar att bli en sån där snobbexpert. Men just nu orkar jag inte tänka på det.

Kommentarer

Kommentera som fan, s'il vous plaît:

Namn:
Kom ihåg vem jag är

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback